MeetUp Hortibrands

MeetUp Hortibrands

The power of Hortibrands; from commodity to brand?

Een appel is geen Apple®, stelt Koen Hazewinkel, docent Branding & Positionering van de EFMI Business School en dat is een waarheid als een koe. Maar toch is er in sector tuinbouw & uitgangsmaterialen steeds meer sprake van een transitie van commodity naar brands. Dit komt in verschillende vormen naar voren: bij de veredelaar, de coöperatie en de teler zelf.

Deze ontwikkeling sluit aan bij de digitalisering van de markt van Brick & Mortar, naar online, naar hybride waarbij een bedrijf of winkel zowel online handelt en minimaal één fysieke locatie heeft. Immers, hoe maak je onderscheid tussen twee witte orchideeën in een webwinkel? Concepts en brands lijken het antwoord. Maar wat is de impact hiervan op de tuinbouw en hoe kunnen de innovatieprogramma’s van Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen hieraan? Kortom tijd voor een IMPACT2025 Meet Up over de kracht van hortibrands!

Tijdens deze MeetUp neemt een aantal topmarketeers uit de wereld van de groenten, fruit, bloemen en planten u mee in hun visie op de ontwikkeling van een brand. Het belooft een inspirerende sessie te worden bij Ter Laak Orchids in Wateringen, waar ook de Rijk Zwaan Fruit Crop Pop-up Demo te zien is. Een middag waarmee de topsector het netwerk van marketeers uit de sector wil versterken.

Programma

13:00 –  13:15

Opening

Harrij Schmeitz, IMPACT2025, Dagvoorzitter

13:15 – 14:00

EEN APPEL IS GEEN APPLE

Koen Hazewinkel – EFMI Business School

Koen Hazewinkel, kern-docent Branding en Positionering van de EFMI Businessschool, het opleidingsinstituut voor retail Nederland en zijn leveranciers, neemt u mee in zijn in zijn visie op de zin en onzin van merkstrategie ten behoeve van de marktpositie van commodities in groenten, fruit, bloemen en planten.

14:00 – 14:30

TELERSMERK: VAN TEELT VAN COMMODITY NAAR A-MERK

Edith Bentvelsen Managing Director, The Orchid Growers

In 2021 introduceerde Orchideenteler Ter Laak Orchids haar Mimesis. In Januari 2022 voegden telers Ter Laak en Orchios hun sortiment samen om met een merk naar de markt te gaan. Edith Bentvelzen, CEO Ter Laak, drijvende kracht achter de ontwikkeling van dit “a-merk” in de potplanten neemt u mee in haar visie op het hoe, waarom en wat? Een orchidee met een verhaal.

14:30 –  15:00

VEREDELEN; GEEN KWESTIE VAN RAS ONTWIKKELEN MAAR MERK BOUWEN

Bauke van Lenteren, Rijk Zwaan

Steeds vaker zien we dat niet het ras de unieke marktpositie is voor de veredelaar maar dat het ontwikkelen van een merk de bais is. Bauke van Lenteren, Marketing and Business Development Specialist Convenience and Leafies Rijk Zwaan, neemt u mee in deze ontwikkeling. Hierbij is niet alleen teelt de focus maar de gehele keten bij de introductie van een nieuw ras.

15:00 – 15:45

PAUZE met rondleiding/bezoek aan de Orchid Store

15:45 – 16:15

DE CLUB VAN CLUBRASSEN

Jan-Willem Verloop EFC Fruit

Steeds meer zien we in o.a. fruit de introductie van clubrassen. Een varieteit wordt door een groep van telers beschermd en gemarket als merk met als inzet voor toegevoegde waarde voor de telers. Naast Kanzi (tweede appel in de wereld), de Migo (Friendly Pear) en Greenstar zoekt mens teeds nieuwe rassen. Middels het bouwen van een merk door collectieve marketing werkt men aan waarde behoud voor de telers door gecontroleerde ontwikkeling van het areaal en het voorkomen dat er een commodity zoals Elstar ontstaat.

16:15 – 16:45

VAN “TE VEEL” NAAR SPECIALTY ONDER A-LABEL

Michel Wouda, Food Fellows, Commercieel Directeur

Food Fellows is een initiatief van Harvest House,coöperatie van vruchtgroenten telers, gespecialiseerd in vruchtgroenten. Michel Wouda, Commercieel Directeur, Food Fellows neemt u mee hoe de telers een merk ontwikkelen met creatieve en lekkere oplossingen voor de lekkerste uitvallers die het schap net niet halen. Tomaatjes die van de tros vallen bijvoorbeeld. Of die net een dagje te rijp zijn. Of paprika’s die net te veel blos op de wangen hebben. Van uitval naar het topsegment in Foodservice en Consument.

16:45 – 17:15

IMPACT ANALYSE; WAT BETEKEND HET MERK IN DE WERELD VAN <ONLINE> ?

Onder leiding van Harrij Schmeitz (moderator) gaan sprekers en deelnemers in op de vragen die er rijzen als we kijken naar de ontwikkeling van het “schap” door online. Wat betekend dit voor de tuinbouw-producten? Zijn er dan kansen voor de hortibrands? Of heeft het geen zin?

17:15

AFSLUITING

Harry Schmeitz

17:15 – 18:00

NETWORKING T&U BRANDMANAGERS & DRINKS